Deventer haalt 30 miljoen binnen uit Den Haag voor woningbouwopgave

Door Redactie op 16 november 2022

Deventer heeft meer dan 30 miljoen euro vanuit de rijksoverheid in Den Haag toegekend gekregen om de woningbouwopgave van de stad in goede banen te leiden. Dit tot grote vreugde van wethouders Rob de Geest (PvdA, wonen) en Liesbeth Grijsen (Gem. Belang, RO)

Met deze forse financiële impuls kan de gemeente in en rond de Centrumschil en Keizerslanden de verkeersinfrastructuur stevig aanpakken en verduurzamen, wat nodig is gezien de toevoegingen van veel woningen. De totale investering daarvan bedraagt 60 miljoen euro voor de komende jaren, waarbij ongeveer de helft door het rijk wordt gefinancierd. Het is uniek dat Deventer zo’n fors financieel pakket van het rijk ontvangt.

De houwopgave voor Deventer de komende jaren is groot. Deze enorme financiële bijdrage van het rijk moet ervoor zorgen dat de woningbouw in ons land en in Deventer versneld kan worden voortgezet, o.a. door de bereikbaarheid te verbeteren. Eind september 2022 diende Deventer, met steun van de provincie Overijssel, twee plannen in die de bereikbaarheid in de stad sterk moeten verbeteren en verduurzamen (duurzame mobiliteit, verbetering fiets- en wandelverbindingen).

Deventer heeft het Rijk voorgesteld om van de totale investering ongeveer de helft te financieren, dat geld was reeds gereserveerd in afwachting op deze aanvraag. Met de toekenning van ruim 30 miljoen euro heeft het Rijk daarmee ingestemd. Daardoor is de weg vrijgemaakt om de verkeersinfrastructuur in en om de Centrumschil en Keizerslanden te verbeteren en te verduurzamen, zodat de bouw van zo’n 3.300 woningen wordt versneld.

“Wij hebben het kabinet ervan kunnen overtuigen dat wij onze historische binnenstad kunnen omringen met een centrumschil waar betaalbaar wonen, werken, leren en ontspannen goed samengaan”, legt PvdA-wethouder Rob de Geest uit. “En dat wij Keizerslanden kunnen omvormen van een typische naoorlogse wijk die nog heel klassiek is gericht op autoverkeer, naar een buurt van de toekomst waar veel meer ruimte is voor fietsers en wandelaars.”

Lees hier meer: Deventer krijgt ruim 30 miljoen euro van kabinet voor bereikbaarheid | Deventer.nl

Lees hier meer in de Stentor van di. 15 nov. 2022