Een extra impuls voor het jongerenwerk in Deventer

4 augustus 2023

De raadsfracties van de PvdA en de ChristenUnie hebben bij de behandeling van de voorjaarsnota een voorstel ingediend voor het versterken van het preventief jeugdwerk en het inzetten van jongerencoaches op het voortgezet onderwijs. Het voorstel van Sam Hoogenberg (PvdA) en Arie de Niet (CU) werd unaniem aangenomen.

Het jongerenwerk in Deventer ziet een flinke toename van jongeren die zich bij hen melden. De toename is zo groot dat jongerenwerkers niet de begeleiding kunnen bieden die nodig is. Daarnaast zijn in verscheidene gemeenten in Nederland succesvolle pilots gestart met jongerencoaches op het voortgezet onderwijs, bijvoorbeeld in Arnhem. Deze jongerencoaches slaan een brug tussen de leefwereld van de jongeren en het onderwijs & de zorg. In Deventer willen Pvda en CU dit voorbeeld graag volgen en  jongerenwerkers zo goed als mogelijk ondersteunen. De brede steun in de gemeenteraad is daarbij een forse stap in die richting.

Onderzoeken wijzen uit dat de impact van de coronamaatregelen op jongeren nog altijd erg groot is. De lockdowns, isolatie, onderwijs op afstand, avondklok en beperkt contact met leeftijdgenoten. Dat alles heeft flinke gevolgen gehad voor de ontwikkeling van de jongeren. Die onderzoeken worden ook bevestigd door de signalen vanuit het primair onderwijs en voortgezet onderwijs in Deventer. Er is meer onrust op school en in de klas. Jongeren hebben meer problemen in de onderlinge omgang en meer moeite met sociale normen.

Soortgelijke signalen komen uit het jongerenwerk. De medewerkers van jongerencentrum The Mall (Groot Douwel, Colmschate) geven aan dat er veel meer jongeren bij hen aankloppen. In een paar jaar tijd is er sprake van meer dan een verdubbeling. Het gaat onder anderen om jongeren met een verstandelijke beperking en om jongeren die op andere manieren achterlopen in hun ontwikkeling. De groepen die ze tegenkomen zijn ook jonger dan voorheen.

Uit de eerdergenoemde pilot in Arnhem blijkt dat problematisch gedrag van jongeren afneemt als jongerenwerkers worden ingezet in het onderwijs. Jongeren doen beter hun best op school, raken minder vaak verstrikt in ruzies en opstootjes, en zijn minder betrokken bij incidenten. Deze opsomming van signalen is voor de Partij van de Arbeid Deventer reden genoeg om het jongerenwerk te versterken. Daar is geld voor nodig en daarom hebben PvdA en CU bij de voorjaarsnota via een motie dit voorstel gedaan. Met dit voorstel wordt aan het college de opdracht gegeven om met de partners in het jongerenwerk en met de middelbare scholen in gesprek te gaan over wat er nodig is om jongeren in Deventer beter te ondersteunen.