Nieuwsbrief PvdA Deventer oktober 2022

Door Redactie op 28 oktober 2022

Van de bestuurstafel

Je draai weer vinden na een coronaperiode gaat niet vanzelf. Mooie plannen en ideeën kosten nu eenmaal tijd om ze te realiseren. Maar we zijn de draad weer aan het oppakken als afdeling. We leven in een tijd waarin de idealen van de sociaal democratie actueler dan ooit zijn. Om ze landelijk goed onder het voetlicht te krijgen, valt niet altijd mee. De kwesties Khadija Arib en Gijs van Dijk kregen de afgelopen weken in de media meer aandacht dan onze standpunten en opvattingen. Hoog tijd dat we die situatie door spraakmakende inhoud en nieuwe energie kantelen. Landelijk en lokaal. Lees meer in deze nieuwsbrief waar we als lokale afdeling mee bezig zijn. Reserveer ook al vast dinsdag 29 november voor de algemene ledenvergadering. Locatie en vergaderstukken versturen we later.

De eerste maanden van een nieuw college in onzekere tijden

Wethouder Rob de Geest blikt terug op de eerste maanden van het nieuwe College. Het zijn onzekere tijden waarbij er veel werk ligt in de komende tijd, ook vanuit zijn nieuwe portefeuille.

Vlak voor de zomervakantie trad het nieuwe college van B&W aan. Een nieuw team met een aantal wethouders die al in het vorige college zaten en een aantal nieuwe wethouders. Met veel energie en trots mag ik me vanuit die rol namens de PvdA ook deze periode weer inzetten voor ons mooie Deventer.

De zomer en de weken na de vakantieperiode zijn gebruikt om als nieuw gemeentebestuur snel met elkaar ingewerkt te raken. En dat is ook hard nodig want er liggen meerdere uitdagingen voor ons, ook binnen mijn portefeuilles. Iedereen zal duidelijk zijn dat het pittige tijden met veel onzekerheden. Dat zien we allemaal om ons heen. Ook in Deventer en voor veel van onze inwoners is dit voelbaar.

Lees verder op de website: de start van een nieuw college

New kids on the block… ruimte voor jong initiatief

Maak je geen zorgen, de afdeling Deventer gaat geen belegen boysband heroprichten. Wel wil het bestuur onder deze werktitel jonge leden activeren, en vooral ook de ruimte geven, om minimaal vier maal per jaar een eigen spannende activiteit te organiseren die gericht is op Deventer jongeren en jong volwassenen. Want we verklappen geen geheim als we zeggen dat onze afdeling, als we zo door gaan, een grijze lokjesdag kan organiseren, wat toch weer geheel iets anders is dan de rokjesdag van Martin Bril. Het idee van het bestuur is om leden onder de dertig jaar de ruimte te geven om naar bevind van zaken, eigen inzicht en creativiteit, die beroemde kloof te slechten. Met als speelveld, jonge generaties benaderen, ontmoeten, verleiden en enthousiast te maken voor het sociaal democratische verhaal. Van starters op de woningmarkt tot praktische beroepen en alles wat daar tussen zit. En terwijl onze oudere leden generatie gespannen krulletjes draait in de eigen grijze lokjes (‘waarom mogen wij niet meedoen? Met een kleurspoeling kan het toch wel? Ik ben heel jeugdig van geest…’) geven we zo de ruimte aan jong en nieuw initiatief. Wordt vervolgd.

Doneer je energietoeslag als je wilt

Een van onze leden mailde het bestuur met een idee dat we graag met de afdeling delen. Door de energiecrisis zijn er mensen die een energietoeslag krijgen waarvan ze vinden dat ze die zelf niet nodig hebben. Is het een idee om onder onze leden onder de aandacht te brengen dat ze – in geval dat ze persoonlijk die toeslag niet nodig hebben – dat geld ook kunnen doneren voor mensen die het nu extra moeilijk hebben? Een hartverwarmend en praktisch idee vonden wij als bestuur, ook al gaat het om persoonlijke afwegingen waar wij ons natuurlijk niet mee bemoeien. Het bestuur doet wel een suggestie. Wil je de voor jouw overbodige energietoeslag doneren, doe dat dan bij de Deventer voedselbank. Dat het geld daar goed terecht komt, hoeft geen verdere toelichting. Doneren kan via deze link.

Dat smaakt naar meer

Oké, het werd de vierde donderdag van september, de 1e donderdag na Prinsjesdag. De sluimerende traditie in onze afdeling om op Deventer schaal met elkaar in gesprek te gaan over actuele thema’s.
We hadden daarvoor drie gasten uitgenodigd die een mooi verhaal vertelden, welke we samen kunnen vatten als inspirerende Deventer berichten uit de werkelijkheid. ‘Het was zowaar ook een gezellige bijeenkomst’ vertelde een van de aanwezigen. Die connectie -PvdA en gezellig- is kennelijk opmerkelijk. Het was een leuk format dat we zeker vaker uit gaan rollen. En als jij ook komt? Dan wordt het vast nog veel gezelliger.

Actievoeren werkt!!

In tijden van grote vraagstukken en grote zorgen is er gelukkig ook nog ruimte voor goed nieuws: Waar in december van 2021 buslijn 56 tussen Borculo en Deventer verdween, komt daar in december van dit jaar buslijn 57 voor in de plaats! Op dit moment rijdt die lijn alleen tussen Deventer en Laren, maar zal per 11 december ook weer doorrijden naar Borculo.

Misschien herinnert u het zich nog wel, op zaterdag 9 juli jl. voerden we als partij actie door met een felrode Britse dubbeldekker de verdwenen buslijn van Borculo naar Deventer af te leggen. Aanwezig waren betrokken partijgenoten en statenleden uit Gelderland en Overijssel, Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop, én onze voorzitter Esther-Mirjam Sent. Onderweg stopten we in verschillende kernen en dorpen om met de mensen in gesprek te gaan over onze actie. We hebben geflyerd en er is een petitie opgezet die inmiddels ontvangen is door de minister. Namens onze afdeling waren raadslid Sam Hoogenberg en bestuurslid Harry Bolt aanwezig.
Afgelopen week bereikte ons het heugelijke nieuws dat lijn 56 nieuw leven wordt ingeblazen door de hervorming van lijn 57. Voor de mensen in Berkelland en de studenten en scholieren die dagelijks tussen Deventer en Borculo moeten bewegen, is dit natuurlijk geweldig nieuws! Vanaf 11 december zal lijn 57 één keer per uur rijden. Daarnaast blijft lijn 58 bestaan.
Wij zijn, vanzelfsprekend, heel tevreden met dit nieuws. Het openbaar vervoer is een basisrecht en moet betaalbaar én bereikbaar zijn voor iedereen.

Van A naar Beter en dat doen we samen

Verslag en momentopname van raadslid Tanja Eekhuis over haar activiteiten als raadslid.

‘Woensdag 5/10 ben ik naar het AZC (=asielzoekerscentrum) in Schalkhaar geweest naar de Meedoen Balie voor asielzoekers/statushouders die daar elke woensdagochtend geleid wordt door Michiel ten Bulte van Deventer Doet (=voormalige Vrijwilligers Centrale).

Het was voor mij een bijzondere ochtend.Aan de ene kant heb ik heel fijn zitten praten met een groep geïnteresseerde en betrokken mensen, aan de andere kant kwam het tijdens het gesprek wel bij mij binnen hoe de mensen gevangen zitten tussen hoop en wanhoop, en zij toch probeerden om van het raadslid uitspraken te krijgen die (al was het maar een beetje) hun hoop zou voeden. Helaas is een van de weinige dingen die ik op korte termijn voor ze kan doen, op zoek gaan naar de antwoorden op een aantal van hun vragen aan mij. Die middag viel ik in voor Caroline bij het coalitieoverleg, en ’s avonds was ik voorzitter van de raad bij 2 verschillende vergaderingen.

Het werd zo een lange en intense dag, beginnend in het AZC en eindigend met een lange vergadering over de overlast van de asfaltcentrale in Deventer. Als raadslid kom je zelden problemen tegen waar je zomaar een oplossing voor kunt aandragen. Dat maakt het werk soms lastig.  Maar toch meen ik het als ik zeg, dat ik me ook deze dag bevoorrecht voelde om als raadslid mijn steentje aan de samenleving te kunnen bijdragen. Ik sluit af met goed nieuws! Terwijl ik dit schrijf heb ik vanmiddag net gehoord dat Ahmad (helemaal rechts op de foto: een ex ziekenhuismanager uit Irak) in NL mag blijven! M.b.v. de balie heeft hij hier een Deventer in korte tijd zoveel mensen leren kennen en geholpen dat hij zelfs al een aanbod heeft gekregen om in instelling mee te kunnen lopen om zich zo te ontwikkelen. Zo gaan we Van A naar Beter en dat doen we Samen.