De start van een nieuw college

Wethouder Rob de Geest beschrijft in de nieuwsbrief  voor oktober de eerste maanden van de nieuwe collegeperiode en de start van het nieuwe college. Het zijn onzekere tijden waarbij er veel werk ligt in de komende tijd, ook vanuit zijn nieuwe portefeuille.

——————–

Vlak voor de zomervakantie trad het nieuwe college van B&W aan. Een nieuw team met een aantal wethouders die al in het vorige college zaten en een aantal nieuwe wethouders. Met veel energie en trots mag ik me vanuit die rol namens de PvdA ook deze periode weer inzetten voor ons mooie Deventer. Dat doe ik vanuit de portefeuille met Werk & Inkomen, Wonen & Vastgoed, Gezondheid & Sport, Buurtvoorzieningen, Mantelzorg, Vrijwilligers, Asiel & Inburgering en Inclusiebeleid.

De zomer en de weken na de vakantieperiode zijn gebruikt om als nieuw gemeentebestuur snel met elkaar ingewerkt te raken. En dat is ook hard nodig want er liggen meerdere uitdagingen voor ons, ook binnen mijn portefeuilles. Het zijn pittige tijden met veel onzekerheden. Dat zien we allemaal om ons heen. Ook in Deventer en voor veel van onze inwoners is dit voelbaar.

Zo zien we om ons heen veel huishoudens die het financieel moeilijk hebben in tijden waarin de kosten fors stijgen maar ook waarin de energieprijzen bizarre hoogtes aannemen. Het gewone leven is voor veel mensen niet of  nauwelijks op te brengen. Daarbij zijn niet alleen lage inkomens nu extra kwetsbaar maar ook veel middeninkomens die weinig marge hebben of langzaam door hun opties heen raken. We ondersteunen die lage inkomens al met verschillende regelingen maar in de nieuwe ontwerpbegroting van de gemeente wordt aan de gemeenteraad een ondersteuningsfonds voorgesteld om – naast de rijksregelingen die op Prinsjesdag eindelijk werden aangekondigd – te ondersteunen bij huishoudens die niet kunnen rondkomen. Een vergelijkbaar fonds wordt voorgesteld voor de ondersteuning van maatschappelijke organisaties die hun energielasten niet kunnen opbrengen. Aan de uitwerking van deze fondsen wordt nu hard gewerkt.

Het voor de zomer door de vier coalitiefracties ondertekende bestuursakkoord, met daarin veel punten uit het PvdA-verkiezingsprogramma, is nu vertaald in een ontwerpbegroting waar de raad in november over spreekt en besluit. Daarin zitten o.a. middelen om de komende jaren de bouw van woningen voor onze inwoners mogelijk te maken, middelen voor de inzet op preventie, gezondheidsbeleid (o.a. voor jeugd) en voor de versterking van onze buurtvoorzieningen.

De wrede oorlog in Oekraïne en de grote stroom vluchtelingen uit dat land vragen ook in Deventer om grootschalige opvangmogelijkheden. En dat is begin dit jaar en vlak voor de zomer ook op verschillende plekken georganiseerd. Maar we zagen voor en in de zomer ook de grote problemen die er in Ter Apel zijn om onze opvang voor de asielzoekers daar humaan te regelen. Ook in Deventer hebben we weer extra maatregelen getroffen om zowel asielzoekers als statushouders op te vangen. Dat is geen eenvoudige klus en er is ook weerstand maar het stemt me tevreden dat we in Deventer hierin ons sociale gezicht kunnen laten zien.

Kortom, er ligt veel belangrijk werk voor Deventer. Vanuit een financieel stabiele situatie maar met onzekerheden op verschillende gebieden, blijven we ons zo inzetten voor een sterk en sociaal Deventer.

Heb je hier nog vragen over, neem gerust contact met me op.

Met rode groet,