PvdA: ‘Ontslagen bij AKZO boosmakend’

Door Jurgen Goejer op 7 oktober 2013

De PvdA-fractie heeft met verbazing en grote teleurstelling gereageerd op de ontslagaankondiging van 215 medewerkers bij AKZO in Deventer. Het concern gaat haar productie van chemicaliën naar het buitenland verplaatsen.

“Het is boosmakend. AKZO is een relatief gezond bedrijf. Dat maakt dit besluit des te verbazingwekkend. In 2012 wist men nog een omzetstijging te bewerkstelligen en werd ook nog steeds een redelijke winst maakt. Het bedrijf heeft nog niet gek lang geleden fors geinvesteerd ten behoeve van diezelfde productie die ze nu gaat verplaatsen. Een drama voor de 2015 medewerkers”, aldus PvdA-fractievoorzitter Jurgen Goejer.

De PvdA-fractievoorzitter stelde in de raad van 18 oktober jl. mondelinge vragen aan het college van B&W om meer te weten te komen over de motieven van AKZO en de rol van de gemeente Deventer rondom de aangekondigde ontslaggolf bij het concern. B&W stelde in beantwoording op de vragen van Goejer dat het besluit van AKZO niet voortkomt
uit beperkingen die vanuit Deventer voor het concern zouden kunnen gelden. Recente geruchten dat Deventer voordeel zou hebben bij het vertrek van de productie van het concern werden met een duidelijke toelichting vanuit B&W tegengesproken. Een ingetrokken milieuvergunning van het concern werd ingetrokken door de provincie en niet door de gemeente en dit gebeurde in overleg met het concern. Het ontslagbesluit van AKZO staat hier duidelijk los van.

“Het besluit van AKZO komt duidelijk voort uit bedrijfseconomische motieven die volledig de overhand lijken te hebben boven de maatschappelijke verantwoordelijkheid van deze grote Deventer werkgever. Dat is teleurstellend gelet op de grote effecten voor de vele medewerkers die zich jarenlang voor dit bedrijf hebben ingezet en nu hun baan kwijtraken”, aldus Goejer.

Goejer vroeg in zijn vragen aan het college naar de inzet en rol van de gemeente bij de ondersteuning van personeel richting nieuwe werk. Verder wilde hij weten wat de gemeente in de komende tijd gaat doen om te voorkomen dat andere hoogwaardige werkgelegenheid Deventer achter zich laat en wat de mogelijkheden zijn om vergelijkbare arbeid naar Deventer te halen. Goejer stelde hierbij dat aantrekkelijke vestigingsvoorwaarden voor vergelijkbare bedrijven een optie zouden kunnen zijn als dit werkgelegenheid met zich meebrengt.