Naar een Burgerweeshuis en schouwburg met toekomst

Door Dorien Visser op 23 februari 2023

Poppodium Het Burgerweeshuis

Als het aan de PvdA-fractie ligt verhuist het Burgerweeshuis zo snel mogelijk naar het Haveneiland. Het Burgerweeshuis is als poppodium al circa tien jaar op zoek naar een alternatief voor hun sterk verouderde podium aan de Bagijnenstraat. De huidige locatie veroorzaakt geluidsoverlast en voldoet niet meer aan de eisen die vandaag de dag gesteld worden aan een poppodium. Grootschalige verbouwing bleek eerder ook onvoldoende perspectief te bieden. Het Haveneiland is niet de eerste de beste locatie. Onder de naam ‘Burgerhaven’ mocht het poppodium al proefdraaien op het Haveneiland gedurende de coronajaren. Het Burgerweeshuis ziet het inmiddels als de gedroomde locatie om, na de verbouwing, verder te gaan. Maar er moet nog wel een en ander uitgezocht worden wat betreft houdbare financiën (investering en jaarlijkse exploitatie) en de bouwrisico’s.

Op initiatief van o.a. de PvdA heeft een meerderheid van de gemeenteraad dan ook afgelopen raadsvergadering ingestemd met het voorzetten van het project (via een amendement) huisvesting Burgerweeshuis op het Haveneiland. De volgende stap is nu om echt scherp te krijgen welke risico’s de keuze voor het Haveneiland nu met zich meebrengt. Zo is een aantal risico’s, zoals de dakconstructie of grondvervuiling nog niet nader onderzocht. Zodra de gedetailleerde risico’s en de beheersing daarvan in beeld zijn, kun je als raad een reële kostenraming maken en verantwoorde besluiten nemen.

Doordat deze en andere risico’s nader onderzocht moeten bestaat de kans dus ook dat het Haveneiland onverhoopt geen haalbare optie blijkt. Het is daarom noodzakelijk om alvast een extra optie te onderzoeken. We willen immers dat er de komende decennia een sterk poppodium blijft in Deventer, ook als onze voorkeurslocatie op het Haveneiland toch niet haalbaar blijkt.

Daarom stemde de PvdA-fractie woensdag 22 februari ook in met een voorstel van de coalitiepartijen om een kort haalbaarheidsonderzoek te doen naar de optie ‘onder één dak’. Voorwaarde is en blijft uiteraard dat de zelfstandigheid en eigen identiteit van het Burgerweeshuis ook bij deze optie behouden blijven.

Schouwburg / De Nieuwe Keizer

Deventer is een 100.000+ gemeente en daar horen een schouwburg én een poppodium bij qua voorzieningen voor onze inwoners. Beiden hebben het de laatste jaren echter op hun eigen manier lastig. De schouwburg lijdt echter een jaarlijks verlies van ca. 600.000 euro. Om dit financiële tekort op te lossen en voor de houdbaarheid van een schouwburg in Deventer is hiervoor een plan gemaakt.

Dit ambitieuze plan – onder de naam ‘De Nieuwe Keizer’ – waarin de schouwburg ook een commerciële invulling krijgt met een evenementen- en een congresfunctie, is qua kosten geraamd op 32,5 miljoen euro. De PvdA is nog niet overtuigd van de haalbaarheid van deze plannen, mede doordat de exploitatiebegroting geen vetpot lijkt. De kans dat ook na deze grote investeringen de kosten ieder jaar blijven bestaan of oplopen, vinden wij te risicovol.

De Nieuwe Keizer huisvest naast de schouwburg en het Kunstcircuit ook nog vier verdiepingen aan (leegstaande) kantoren. Het gebouw van 9000 m2, met een boekwaarde van 13 miljoen euro, is volledig in eigendom van de gemeente Deventer en is toe aan een opknap- en verduurzamingsbeurt.

De PvdA wil graag een toekomstbestendige Schouwburg en daarnaast ook het Kunstcircuit behouden. Een combinatie van Schouwburg en Kunstcircuit in het huidige pand is ideaal, maar een verbouwing van 32,5 miljoen waarbij de zakelijke markt voorrang lijkt te krijgen, is niet haalbaar voor de gemeentelijke begroting. Hier zullen we dus in de komende tijd verder moeten puzzelen naar haalbare oplossingen.

Dorien Visser

Over Dorien: Ik ben geboren en getogen in Bathmen, verhuisde voor mijn studie Bestuurskunde naar Enschede. Daarna woonde ik 10 jaar in Amsterdam en werkte ik voor de gemeente Amsterdam. Begin 2021 verhuisde ik terug, want ik voel me in deze omgeving toch het meest thuis. Sinds enige tijd werk ik ook werk ik voor de

Meer over Dorien Visser