Sluiskwartier door PvdA-initiatief een mooie combinatie van woningbouw in oud en nieuw

Door Fractie op 8 oktober 2020

In de raadsvergadering van 7 oktober jl. stemde gemeenteraad na jaren van discussie in met het ontwikkelplan voor het Sluiskwartier, het gebied aan de IJssel bij het pothoofd. Een deel van de oude bebouwing blijft behouden wordt vernieuwd en er vindt deels nieuwbouw plaats. De PvdA-fractie gaf via PvdA-raadslid Rob de Geest eerder de aanzet tot deze ontwikkelrichting via een initiatiefraadsvoorstel en een discussienota, die de de basis vormden voor dit definitieve gemeentelijke ontwikkelplan.

De bebouwing langs de IJssel blijft deels behouden en wordt deels vernieuwd. Er komt nu ook een opening en entree vanaf de IJsselzijde naar de Brinkgarage die nu permanent blijft staan. Achter de bebouwing van het Pothoofd blijft er de mogelijkheid van parkeren, maar minder dan oorspronkelijk gepland waardoor meer gebouwen behouden kunnen worden. Dit wordt  gecombineerd met een groengebied rondom de locatie waar nu de stadsbrouwerij DAVO zit (het gebouw te Zijthof).

De oudere, karakteristieke bebouwing blijft behouden en wordt opgeknapt. Een enkel gebouw dat in te slechte staat verkeerd zal wel gesloopt worden. Dit alles in lijn met het eerdere initiatiefvoorstel van de PvdA voor behoud en nieuwbouw. Bij de vernieuwing wordt vooral ingezet op woon-werkhuizen, woningen en appartementen voor diverse doelgroepen. Ook stelde het college van B&W in het voorstel aan de raad voor om geld uit te trekken om sociale woningbouw mogelijk te maken. Het gaat daarbij om 11 sociale huurwoningen in samenwerking met Rentree.

Met dit besluit komt er mooie woonimpuls, inclusief sociale woningbouw bij de IJssel, waarmee er met dit voorstel wel recht wordt gedaan aan deze mooi oudere industriële, karakteristieke omgeving. Een mooi succes van de PvdA.

Fractie

De PvdA-fractie Deventer heeft sinds maart 2022 vijf zetels in de gemeenteraad. Wilt u een afspraak met de raadsfractie? U kunt contact opnemen via de gegevens via de pagina’s van onze raadsleden of via het algemene mailadres [email protected]

Meer over Fractie