Onderzoek naar Deventer slavernijverleden: Leren en erkenning van het verleden voor een gezamenlijke toekomst in vrijheid en gelijkwaardigheid

Door Sam Hoogenberg op 30 juni 2023

Begin 2022 nam de PvdA-fractie in de gemeenteraad het initiatief voor een onderzoek naar de betrokkenheid van Deventer bij het slavernijverleden. Verschillende andere raadsfracties dienden het voorstel mee in en het kreeg ruime steun in de gemeenteraad. Dat belangrijke onderzoek is afgelopen jaar uitgevoerd en nu afgerond en gepubliceerd. De presentatie door burgemeester Ron König vindt plaats op 1 juli tijdens Keti Koti, dit jaar de aftrap van het herdenkingsjaar na aanleiding van het afschaffen van de slavernij 150 jaar geleden.

Om te kunnen begrijpen wat er is gebeurd en hoe dit in de huidige samenleving nog doorwerkt, is het van belang om kennis te nemen van het verleden en te erkennen wat de Deventer rol hierin indertijd is geweest. Het onderzoek dat nu voor ons ligt, laat die betrokkenheid gedetailleerder dan ooit zien van Deventer en Deventenaren bij het slavernijverleden. De onderzoekers doen ook suggesties voor vervolgonderzoek om de plaats van Deventer in dit verleden nog beter te begrijpen.

Bij een grote groep mensen zit nog veel pijn, boosheid en verdriet van het leed dat hen is aangedaan. Dat gaat ook ruim over generatiegrenzen heen. Dit zien we om ons heen en halen we uit persoonlijke gesprekken met betrokkenen.

Wij willen een samenleving waarin iedereen meedoet, waarin we vanzelfsprekend gelijkwaardig zijn èn waarin we samen onze vrijheid kunnen vieren. Om die samenleving mogelijk te maken is erkenning van het donkere deel van ons verleden noodzakelijk. We hopen dat de uitkomsten van dit onderzoek hieraan een bijdrage leveren.

Sam Hoogenberg

Over Sam: Ik ben Sam Hoogenberg, student geschiedenis en geboren en getogen Deventenaar. Naast mijn studie doe ik bestuurswerk bij de stichting Terug naar Westerbork en heb ik de zesde plaats op de kieslijst toegewezen gekregen. Ik ben ervan overtuigd dat we met een rode koers Deventer de komende jaren nóg mooier kunnen maken Wordt gelukkig van:

Meer over Sam Hoogenberg