Deventer brengt bomen beter in beeld na initiatief van PvdA

Door Siebren de Noord op 21 juli 2023

De gemeente Deventer start met het meten van zogenoemde boomkroonvolumes. Op initiatief van de Deventer PvdA ging de gemeenteraad hiermee akkoord. “Door boomkroonvolumes te meten kunnen we beter zien hoe het gaat met de bomen in Deventer” aldus PvdA-fractievolger Siebren de Noord.

De PvdA-er startte het initiatief na een brief van een inwoonster aan de PvdA-fractie. Zij stelde dat er in Deventer teveel bomen worden gekapt, en dat het bomenbestand afneemt. Navraag leerde dat in Deventer het aantal bomen juist groeit, maar dat een goed overzicht ontbreekt.

De Noord: “We weten wel aardig hoeveel bomen er in de gemeente staan, maar dat zegt niet zoveel. Want een kleine boom geeft natuurlijk veel minder schaduw en slaat minder CO2 op dan een grote. Boomkroonvolumes geven een veel beter beeld. Want dan kijk je naar de omvang van de takken en bladeren van een boom.

Volgens de PvdA-fractie zijn voldoende bomen in de stad van groot belang. Bomen zijn mooi, zorgen voor schone lucht, bieden schaduw, en geven dieren een woonplek. Tegelijkertijd ontkom je er niet aan er soms een te kappen. Bijvoorbeeld omdat andere bomen dan beter groeien, of als een stoep onveilig wordt omdat wortels de tegels omhoog drukken.

De Noord hoopt dat het besluit om de bomenmonitor in te voeren er ook voor zorgt dat de aanhoudende discussie over bomen in Deventer wat luwt. “We hebben het college gevraagd actief over de bomenmonitor te communiceren. Zodat inwoners goed kunnen volgen hoe het met de Deventer bomen gaat. Als blijkt dat we achteruit boeren, weten we dat we aan de slag moeten.”

De gemeente experimenteert de komende drie jaar met de boomkroonmonitor, en bekijkt daarna of het zinvol is er mee door te gaan.

Siebren de Noord

Over Siebren de Noord: Als kind van Amsterdamse ouders groeide ik op in Twente. Na enkele omzwervingen koos ik zo’n 20 jaar geleden samen met mijn vriendin Myrthe voor Deventer. Vanwege de charme van de historische binnenstad, vanwege de pracht van de IJssel, vanwege de stadse sfeer maar het dorpse karakter, vanwege de nuchtere mensen.

Meer over Siebren de Noord