Willem Dreespenning uitgereikt aan Tine Hettema

Door Redactie op 20 februari 2024

Op 14 februari jl. ontving de 97-jarige Tine Hettema-Van de Blankevoort uit handen van wethouder Rob de Geest de Willem Dreespenning uitgereikt, omdat zij 60 jaar lid is van de PvdA. Tine was, voordat ze met haar man in 2011 in Deventer kwam wonen, jarenlang raadslid en wethouder in Vledder, Drenthe.

In 1966 werd zij met de slogan “Vrouwen van Vledder stel een daad, kies Tine Hettema in de raad” met voorkeurstemmen in de gemeenteraad van Vledder (nu onderdeel van de gemeente Westerveld) gekozen. Van 1967 tot 1970 en van 1974-1986 was zij hier vervolgens ook wethouder en verving ook gedurende langere tijd de burgemeester, die vanwege ziekte uitviel. Toen de toenmalige Commissaris van de Koningin, Tineke Schilthuis, een beroep op haar deed om elders burgemeester te worden, meende zij heel bescheiden, dit te moeten weigeren.Bij haar vertrek uit de actieve politiek in 1986 werd haar een ridderorde uitgereikt. Ook het verzoek of er een straat naar haar vernoemd mocht worden, heeft zij niet willen inwilligen. Dat is kenmerkend voor de sociaal bewogen, bescheiden vrouw die zij is. In een tijd waarin het niet gebruikelijk was dat vrouwen buiten de deur werkzaam waren, werd zij soms aangesproken op haar huishoudelijke kwaliteiten en moederschap, maar zij was voor velen ook een voorbeeld van emancipatie.

Met trots ontving ze in het bijzijn van haar man en kinderen de Dreespenning voor haar 60-jarig partijlidmaatschap en haar grote sociale inzet.