Vragen over huisvesting historisch archief

Door Fractie op 16 januari 2024

De Collectie Overijssel is een samenwerkingsverband van de gemeente Zwolle, gemeente Deventer en het Rijk. In de Collectie Overijssel vind je de archieven van Deventer en Zwolle (Wettelijke taak). Het fysieke archief van Deventer is gevestigd aan Het Klooster, bij de Atheneum bibliotheek. In Zwolle zijn er meerdere locaties. Het Klooster voldoet in de nabije toekomst niet meer; ruimte te kort, installaties niet voldoende. Ook in Zwolle is de archiefcapaciteit bijna op. Daarnaast zijn er wensen over verbetering van functies/ruimtes. De Collectie Overijssel moet dus in beide steden op zoek naar nieuwe passende huisvesting.

Omdat dit momentum samenvalt, willen zij gaan kijken of huisvesting op één locatie mogelijk is. Daarnaast is nu mogelijk om te onderzoeken om meer gemeenten te laten aansluiten. De raad is hier in oktober schriftelijk over geïnformeerd en heeft een bijeenkomst gehad met Zwolle en betrokken wethouders. PvdA en GroenLinks stelden in november schriftelijke vragen aan B&W over deze ontwikkelingen. Deze werden half december beantwoord. Wij stelden deze vragen omdat de gemeenteraad eerder besloten heeft dat de archiefstukken en bijzondere collecties van Deventer (atheneumbibliotheek) de poorten van de stad niet mogen verlaten. Daarnaast zien wij logische ontsluiting tussen behoud, beheer en verwerving van stukken en deze ontsluiten aan publiek wat meer de taak is van Deventer Verhaal. Op basis van de antwoorden hebben we raadstafel aangevraagd, op 10 januari jl. heeft deze plaatsgevonden. Klik hier om deze terug te kijken

Fractie

De PvdA-fractie Deventer heeft sinds maart 2022 vijf zetels in de gemeenteraad. Wilt u een afspraak met de raadsfractie? U kunt contact opnemen via de gegevens via de pagina’s van onze raadsleden of via het algemene mailadres [email protected]

Meer over Fractie