Vinger aan de pols bij ondernemers in Coronatijd

Door Fractie op 16 juni 2020

Veel ondernemers hebben het zwaar in deze Coronatijden. Klantenstromen en inkomsten vallen weg en in aangepaste vorm ontvangen ze mondjesmaat klanten terwijl veel kosten wel doorlopen. Contact met inwoners en bedrijven was lastig in de voorbije maanden maar de PvdA-fractie heeft recent een uitgebreid rondje langs ondernemers in de binnenstad gemaakt om – op anderhalve meter – te horen hoe het gaat en waar zij tegenaan lopen.

Wat opvalt is de grote veerkracht en creativiteit die de ondernemers van de binnenstad de afgelopen tijd hebben getoond en nog steeds tonen. Binnen de kortste keren stond er een website en waren er gebundelde initiatieven voor bezorging en marketing. Weer blijkt hoe goed onze binnenstad is georganiseerd, met een zeer actieve binnenstadsmanager die de krachten bundelt en in samenwerking met de gemeente. Ook waren ondernemers zeer te spreken over de dagelijkse updates via de website van MKB Deventer.

De verhalen die we hebben opgehaald laten een zeer wisselend beeld zien. Sommige winkeliers, bijvoorbeeld van kledingwinkels hebben meer dan 75% omzetverlies geleden de afgelopen periode en maken zich grote zorgen om de toekomst. Andere winkels, met bijvoorbeeld huishoudelijke artikelen, hebben juist een goede omzet gedraaid. De crisis heeft er bij onze horeca in ieder geval fors ingehakt.

Als fractie hebben we geluisterd naar de verhalen en zorgen van de winkeliers en horeca. Die zorgen lopen uiteen van het betalen van de huur op lange termijn, het uitbaten van horeca in de nauwe straatjes in de binnenstad, over contacten met de gemeente, de informatievoorziening over de regelingen waar gebruik van gemaakt kan worden en de souplesse waarmee geld uitgekeerd wordt of juist de obstakels die men ondervindt in de pogingen het hoofd boven water te houden. En natuurlijk speelde het dilemma om zowel marktkooplui als horeca de ruimte te bieden op de Brink.

Oplossingen voor problemen die optreden in complexe en hectische tijden kunnen soms eenvoudig gevonden worden en soms is dat een stuk lastiger. Voor de PvdA-fractie geldt dat we deze informatie gebruiken om in gesprek te gaan met de gemeente en het college om te kijken waar het beter kan en om te kijken wat we voor de langere termijn kunnen doen om onze ondernemers te helpen. Daarbij zullen we goed kijken wat voor een gemeente reëel is in tijden die ongekend zijn en waarbij veel mensen geholpen moeten worden. Het is belangrijk dat ondernemers en inwoners weten dat er korte en snelle lijnen zijn om in contact te komen met de raadsfractie en deze gesprekken bij ondernemers in de binnenstad hebben daar weer aan bijgedragen.

Fractie

De PvdA-fractie Deventer heeft sinds maart 2022 vijf zetels in de gemeenteraad. Wilt u een afspraak met de raadsfractie? U kunt contact opnemen via de gegevens via de pagina’s van onze raadsleden of via het algemene mailadres [email protected]

Meer over Fractie