PvdA wil veilig internet bij publieke voorzieningen in Deventer

Door Dorien Visser op 18 november 2023

De PvdA Deventer vindt dat mensen zeker moeten zijn van de veiligheid bij gebruik van draadloze internetverbindingen bij pub;ieke voorzieningen zoals de bibliotheek of een buurthuis. Dat kan ook in Deventer nog beter en daarvoor hebben de fracties van PvdA en GroenLinks initiatief genomen om dit te laten verbeteren door de gemeente.

“Draadloos internet met een wachtwoord dat elke bezoeker op een openbare plek kan krijgen, is niet veilig. Ook een hacker kan met dit wachtwoord op het netwerk. En zo vrij gemakkelijk toeslaan. Jouw dataverkeer beland in verkeerde handen.” Aldus www.veiliginternetten.nl, een initiatief van de rijksoverheid om veilige digitale toegankelijkheid te vergroten.

PvdA en GroenLinks vinden dat de gemeente een rol heeft om op deze locaties veilig draadloos internet (wifi) te bieden. In de voortgangsrapportage veiligheid 2022 staat dat 2,5 miljoen Nederlands slachtoffer zijn van online criminaliteit. En dat de bedreiging het afgelopen jaar is toegenomen. De gemeente zet al in op voorlichting en bewustwordingscampagnes is te lezen. Vele inwoners maken gebruik van de Wifi op openbare plekken. Bijvoorbeeld wanneer ze verblijven op een locatie om te werken of studeren, of omdat zij geen onbeperkte bundel kunnen betalen

De gmeenteraad nam dan ook bij een recente raadsvergadering een amendement van de PvdA aan om veilig internet te gaan realiseren in het stadhuis, de bibliotheek en bij de locaties van GeldFit, waar mensen financieel advies krijgen

De wachtwoorden van het stadhuis en bibliotheek zijn voor menigeen gewoon zo beschikbaar. Dat biedt laagdrempelig toegang tot internet wanneer inwoners dat nodig hebben maar het kan ook een risico opleveren als het onvoldoende beveiligd is. Dat potentiële risico was PvdA en GroenLinks al een tijd een doorn in het oog: een internetverbinding met alleen een wachtwoord wat mogelijk onvoldoende veiligheid biedt.

PvdA-raadslid Dorien Visser: “We zien graag dat de gemeente zorgt voor veiliger internet bij maatschappelijke organisaties. Dat wordt nu op een aantal locaties al bekeken en waar nodig verbeterd. We blijven hier dan ook scherp op zullen hier eventueel ook aanvullende voorstellen voor doen”.

De gemeenteraad stemde recent vrijwel unaniem in met het voorstel van PvdA en GroenLinks en het college van B&W zal nu in kaart brengen wat er eventueel nodig is om openbare wifi qua veiligheid te kunnen garanderen.

Dorien Visser

Over Dorien: Ik ben geboren en getogen in Bathmen, verhuisde voor mijn studie Bestuurskunde naar Enschede. Daarna woonde ik 10 jaar in Amsterdam en werkte ik voor de gemeente Amsterdam. Begin 2021 verhuisde ik terug, want ik voel me in deze omgeving toch het meest thuis. Sinds enige tijd werk ik ook werk ik voor de

Meer over Dorien Visser