In memoriam: Gerrit Bonsing

Door Redactie op 20 juli 2021

Vorige week bereikte onze PvdA-afdeling het trieste bericht dat Gerrit Bonsing is overleden. Wij herinneren ons Gerrit als een overtuigd en inspirerende sociaaldemocraat. Gerrit was lid van de PvdA afdeling Deventer. Hij was onder andere actief als gemeenteraadslid in een tijd dat de PvdA een dominante positie had in de gemeenteraad. Gerrit was een actief lid van de PvdA vanuit betrokkenheid en overtuiging. Daarbij was hij een stille èn wijze – soms relativerende – kracht in onze afdeling.

Want Gerrit sprak niet vaak maar luisterde. En als hij sprak sneden zijn opmerkingen en inzichten altijd hout. Als penningmeester van fractie en in de stichting Fractie Assistente (samen met o.a.Chris Breman) vervulde hij later een identieke rol in het afdelingsbestuur, bij Gerrit moest je wel met een goede motivering komen voor een uitgave en als die er was en hij kon er zich in vinden, dan hoefde je je ook nergens zorgen meer over te maken.
De zaken waren prima voor elkaar en Gerrit toonde zich een nauwkeurige en betrouwbare penningmeester, niet onbelangrijk in een grote PvdA afdeling.

Samen met zijn vrouw Minet vormde hij een twee-eenheid; altijd samen, beiden zeer geïnteresseerd in kunst en in de samenleving.
Willy Zandvliet, kunstenaar en vader van Minet, zorgde erbij Gerrit en Minet voor dat ze een levenslange belangstelling voor kunst en cultuur behielden, het inspireerde beiden.

Aan de school op de Nieuwe Markt is nog een prachtig plastiek te zien en in het stadhuis in de schrijfkamer een mooi stilleven van de hand van deze bekende Deventer kunstenaar en schoonvader van Gerrit.
Op ledenvergaderingen waren Gerrit en Minet beiden trouwe bezoekers met altijd warme belangstelling voor hoe het anderen verging. Allebei ook actief in hun directe omgeving, zoals bijvoorbeeld voor jeux des boules vereniging Karro Deux. Gerrit heeft zich enorm ingezet om de plek van de jeux des boulers overdekt te krijgen. Verder waren Gerrit en Minet ook actief als vrijwilligers voor verschillende collectes.

Kwam je bij Gerrit langs, dan stonden er altijd wel een aantal collectebussen in de gang. Want de samenleving, daar zette je je als vanzelfsprekend voor in. Gerrit was dan ook een bescheiden man van de daad. Naast zijn raadswerk was hij ook actief in – en voor de vakbond – Algemene Nederlandse Grafische Bond – onder andere voor zijn werk bij drukkerij Salland.

Als lid en later ook voorzitter van de Ondernemingsraad zette hij zich in voor de werkgelegenheid van de werknemers van drukkerij Salland.
Het deed hem zichtbaar pijn dat de drukkerij stopte – faillissement – omdat daarmee ook voor veel mensen hun bestaanszekerheid op de tocht kwam te staan.

De reden van de reorganisatie en het faillissement – vanwege financieel gewin – hebben hem zeer geraakt. Dat bracht hem tot de uitspraak: “Nog steeds is het zo, dat een zeer kleine groep mensen, met zeer veel macht is bekleed, en een zeer grote groep mensen met geen of geringe macht.” Hierin verandering brengen door zijn optreden in de ondernemingsraad, als lid van de Partij van de Arbeid had voor Gerrit grote prioriteit. Opkomen voor de minderbedeelden, een betere verdeling van kennis, macht en inkomen dat was voor Gerrit vanzelfsprekend en van daaruit handelde Gerrit, daarmee is hij ook nu nog voor de PvdA een inspiratiebron in het heden en voor de toekomst.

Wij wensen zijn familie veel sterkte met dit verlies. We denken met dierbare herinneringen terug aan de tijd dat we als afdeling met hem samen konden werken.

Bep Spa, Marien van Schijndel, namens de PvdA afdeling Deventer