Iedereen doet mee: Deventer als inclusieve gemeente

4 juli 2019

De raad heeft unaniem ingestemd met een voorstel van PvdA en DeventerSociaal om het VNG-manifest ‘Iedereen doet mee’ te ondertekenen (https://vng.nl/iedereen-doet-mee). Met de aangenomen motie van de PvdA en DeventerSociaal wil Deventer toetreden tot de zogenaamde koplopersgemeenten.

Dit zijn gemeenten die voorop lopen bij de invulling van het VN-Verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap. Deze gemeenten zetten zich in om mensen met een handicap volwaardig mee te kunnen laten doen in de samenleving en om de gemeente en haar voorzieningen toegankelijk te maken.

Hoewel we al veel goede voorzieningen hebben, zijn we er nog lang niet. Denk bijvoorbeeld aan de soms nog te beperkte toegankelijkheid van gebouwen. Probeer bijvoorbeeld vanuit je rolstoel maar eens de deur van het Borgelerbad open te doen. Of denk aan de leerling in de rolstoel die niet zelfstandig door de deuren van de school kan en altijd iemand nodig heeft om zich te kunnen verplaatsen. Heel raar eigenlijk dat dit nog steeds zo is. En hoog tijd om te veranderen dus.

Om dit proces een zetje te geven wil de PvdA dat Deventer het Manifest ‘Iedereen doet mee’ ondertekent op basis van het plan van aanpak waar vanuit het college al aan gewerkt wordt. Belangrijk onderdeel hiervan is ‘niets over ons, zonder ons’. Deventer begint hier meteen mee, door bij de ontwikkeling van het plan van aanpak voor de toegankelijkheid van sportaccomodaties o.a. gehandicapte sporters te betrekken. Hiermee wordt ook tegemoet gekomen aan de wens die de Deventer Sportploeg inbracht bij de recente motiemarkt.