Eerste stap gezet tegen plaatsing grote reclamemasten bij A1

Door Peter Varenbrink op 26 maart 2023
schetsontwerp 2021 - impressie van eventuele masten

© JW Leugs

De fracties van PvdA, D66 en GroenLinks, hebben hun krachten gebundeld om samen te proberen de plaatsing van grote elektronische reclamemasten langs de A1 tegen te houden. In de raadsvergadering van 22 maart jl. stemde een meerderheid van de raad in met een motie van de drie fracties

In deze motie spreekt de raad in meerderheid uit dat zij de betreffende lichtgevende reclamemasten niet langer wenselijk vindt en het  in 2016 door de raad vastgestelde reclamebeleid ook niet meer actueel vindt en dit wil laten herzien.

De raad vraagt het college van B&W met deze motie op om te verkennen wat er mogelijk is om tot een minnelijke schikking te komen met de initiatiefnemer van de reclamemasten en de resultaten van een dergelijk overleg aan de raad voor te leggen. Ook is het college gevraagd om andere scenario’s te verkennen om dergelijke reclamemasten te weren. De raad heeft daarnaast aangegeven dat zij wil dat er geen overeenkomsten met andere reclame-exploitanten worden aangegaan.

PvdA-raadslid Peter Varenbrink: “In 2016 besloot de gemeenteraad weliswaar tot de mogelijkheden voor dergelijke masten maar ook toen waren er al breed twijfels. Anno 2023 zijn de inzichten en opvattingen nog verder veranderd. Dergelijke grote reclamemasten passen gewoon niet bij Deventer, nu en in de toekomst”.

Eerder nam de gemeenteraad in juli 2022 al een motie van PvdA en D66 aan waarmee het aantal beeldwisselingen op de beeldschermen van dergelijke reclamemasten werd beperkt om de verkeersveiligheid te waarborgen. Dat beperkte ontwikkelaars van degelijke masten al in hun mogelijkheden maar het aannemen van deze nieuwe motie draagt verder bij aan het signaal om niet over te gaan tot de plaatsing van dergelijke reclamemasten.

Peter Varenbrink

Over Peter: Mijn naam is Peter Varenbrink. Geboren in 1988, getrouwd en vader van 2 kinderen. Ik werk in de technische sector als werkvoorbereider/kwaliteit coördinator.  Wordt gelukkig van: Ik word gelukkig van het bezoeken van musea zoals het spoorwegmuseum of het openluchtmuseum. Dit is voor mij gezellig op pad gaan met mijn gezin. Wij houden

Meer over Peter Varenbrink