Deventer: een wereldstad met een sterk internationaal beleid

27 mei 2021

Woensdag 26 mei is het Ambitieplan Deventer Internationaal Beleid vastgesteld. In samenwerking ligt onze kracht. Dat maakt Deventer,  internationaal ingebed als Hanzestad, als Europese stad, als wereldstad, op velerlei gebied sterker.

Als eerste wordt dan vaak gedacht aan onze economie. Logisch, want hier liggen veel kansen. De internationale handel vanuit Deventer is de afgelopen jaren gestegen. Samenmet bedrijven en MKB Deventer wordt er verder gebouwd aan het versterken van de economie. In 2020 werd deze samenwerking beloond door VNG International met de prijs van “Meest inspirerende Global Goals Gemeente van Nederland” in de categorie “verbinder: samenleving en bedrijfsleven”

Deventer is als historische Hanzestad sinds 1980 lid van het Nieuwe Hanzeverbond. Het gezamenlijk optreden met andere Nederlandse Hanzesteden via Hanzestad Marketing is zeer bevorderlijk voor het toerisme naar Deventer. De jaarlijkse Hanzedagen verbinden toeristische, jeugd-, cultuur- en economische activiteiten in één programma.

Waar wij als fractieleden van de PvdA blij van worden is dat internationale oriëntatie onze eigen onderlinge verbondenheid stimuleert: het versterkt de samenhang in onze gemeente. Scholen, culturele, maatschappelijke instellingen en bedrijven vinden elkaar om op inspirerende wijze hun doelen te realiseren. Dat brengt dynamiek, enthousiasme en daadkracht in de samenleving.

De PvdA gelooft dat samenwerking, zowel lokaal als internationaal, noodzakelijk is om aan een duurzame, inclusieve toekomst vorm te geven. Aandacht voor tolerantie, diversiteit, cultuur en mensenrechten is daar essentieel onderdeel van. Daarom is het goed dat Deventer het project Shelter City voortzet. Deventer biedt met dit project tijdelijk onderdak aan mensen die zich dag in dag uit inzetten voor de mensenrechten in hun land.

Sterk is de verbintenis van Deventer is aan de Global Goals for Sustainable Development. Dit sluit aan bij gemeentelijke programma’s rondom duurzaamheid, energie enklimaattransitie, armoedebestrijding en eerlijke handel, maar ook bij de internationale activiteiten rond humanitaire hulp, tolerantie en mensenrechten. Ook hier valt de samenwerking op als sterk element: de Kerngroep Deventer4GlobalGoals werkt met vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen, bedrijfsleven, cultuur- en maatschappelijke organisaties en gemeente. Een van de recente initiatieven van de Kerngroep in dit verband is het uitreiken van de “Deventer4GlobalGoals prijs” aan een Deventer ondernemer tijdens het Deventer Ondernemers Event. Via de website (www.deventer4globalgoals.nl) en sociale mediaplatforms is een community gecreëerd waar bedrijven en organisaties elkaar vinden om kennis en inspiratie te delen.

Samen komen we verder!