Behoud speelgoedmuseum gelukt, helaas zonder lift

Door Fractie op 21 oktober 2020
Afgelopen jaar dreigde sluiting van het Deventer Speelgoedmuseum. De fractie van de PvdA heeft zich daar destijds tegen verzet. Een – mede door de PvdA ingediend – amendement voor het behoud van het museum haalde gelukkig een meerderheid in de raad, waarbij ook geld vrij gemaakt werd voor een verbouwing in het huidige pand.

Het behoud van het speelgoedmuseum is voor de PvdA belangrijk, omdat het een laagdrempelige voorziening is waar jong en oud op een gemakkelijke manier kennis kunnen maken met onze geschiedenis. We zijn dan ook blij dat behoud gelukt is.

Maar wat helaas niet gelukt is, is een ander pand. “We wilden graag dat het museum ook fysiek toegankelijker zou worden, want het huidige pand kent veel smalle trappetjes en gangetjes. Juist omdat de PvdA aan de weg timmert om Deventer echt van ons allemaal te maken”, zegt fractielid Anke Hamstra die de motie Inclusief Deventer indiende om inclusiviteit te bevorderen.

De toegankelijkheid verbetert wel na de verbouwing. De begane grond wordt toegankelijk voor minder-validen en er komt een toegankelijke buitenspeelroute.

Het blijft jammer dat het niet gelukt is om een ander pand te krijgen, maar we zijn wel heel blij dat het speelgoedmuseum behouden is voor Deventer.

Fractie

De PvdA-fractie Deventer heeft sinds maart 2022 vijf zetels in de gemeenteraad. Wilt u een afspraak met de raadsfractie? U kunt contact opnemen via de gegevens via de pagina’s van onze raadsleden of via het algemene mailadres [email protected]

Meer over Fractie