In de raadsvergadering van woensdag 27 maart is de motie van PvdA, Groenlinks en D66 voor aanpassing van het reclamebeleid aangenomen. Daarmee heeft de gemeenteraad met 35 stemmen voor en 4 stemmen tegen (enkel de VVD en DeventerNu stemden tegen), het college van B&W opgeroepen om het reclamebeleid van 2016 te herijken en stringenter te maken. Eerder werd al een apart voorstel tegen alcoholreclames aangenomen.
In de motie werd het college van B&W opgedragen m het huidige reclame- en uitstallingenbeleid voor het einde van het tweede kwartaal van 2025 te updaten en daarbij stringenter beleid toe passen op reclame-uitingen, bijvoorbeeld op het vlak van lichtgebruik, verkeersveiligheid, omvang en/of negatieve maatschappelijke impact, en daarbij ervaringen en goede voorbeelden van andere gemeenten mee te nemen.
Want veel mensen weten best dat gokken, alcohol en het kopen van veel spullen niet duurzaam zijn. Wie de hele dag door advertenties ziet, gaat vanzelf geloven dat het volstrekt normaal is om zich te gedragen naar die advertenties. Positief gedrag begint dus niet alleen bij jezelf, maar ook bij een omgeving die niet sturend werkt op gedrag.
Met een nieuw reclamebeleid wil de PvdA Deventer zich hard maken voor verantwoord reclame tonen in onze mooie stad en dorpen.