Door Rob de Geest op 13 oktober 2016

Station moet via alle ingangen toegankelijk zijn voor rolstoel en rollator

Reizigers en passanten kunnen nog steeds niet met een rollator, rolstoel of een kinderwagen door de poortjes aan de voorzijde van het NS-station omdat hier alleen smalle poortjes staan. Deze uitgang ligt het dichtst bij het recent vernieuwde busplatform maar mensen die door een bredere poort moeten vanwege een scootmobiel, rolstoel of kinderwagen moeten omlopen via de andere uitgang. PvdA-raadslid Rob de Geest en CDA-raadslid Wietse Burger kaartten dit probleem eerder al aan maar trekken wederom aan de bel nu duidelijkheid over verbetering van de toegankelijkheid vanaf de voorzijde van het station uitgebleven is. Eerder dit jaar gaf het college van B&W aan dat zij met de verantwoordelijke partijen NS en ProRail in gesprek was voor een oplossing.

De fracties van PvdA en CDA stellen nu opnieuw vragen aan B&W en willen weten wat de stand van zaken is tussen gemeente en NS / ProRail over een eventuele aanpassing met een bredere toegangspoort, zodat het busplatform ook vanaf die ingang goed en snel te bereiken is voor mensen met o.a. rollators en rolstoelen. De fracties willen ook weten hoe de gemeente deze omissie door NS en ProRail beoordeelt en welke kosten er gemoeid zijn met het vervangen van een reguliere poort voor een bredere variant.

“Door het ontbreken van een brede poort aan de voorzijde station moeten passagiers of passanten met kinderwagens, rollators of scootmobielen omlopen via de andere ingang als zij richting busplatform willen. Een onhandige en gebruiksonvriendelijke situatie in een pand dat goed toegankelijk moet zijn voor iedereen”, zo stellen De Geest en Burger.

Rob de Geest is sinds 27 februari 2019 wethouder Inkomen, Meedoen, Wonen,  Sport, Vastgoed en Herstructurering. Hij was daarvoor sinds januari 2005 raadslid en vanaf oktober 2017 fractievoorzitter. De PvdA vormt het college van B&W vanaf 11 juli 2018 met Gemeentebelang, GroenLinks, D66 en CDA. Lees hier het coalitieakkoord 2018-2022: Met Lef & Liefde voor Deventer