Door Jurgen Goejer op 5 juni 2016

Speelgoedmuseum: extra geld om open te houden

Je oude schoenen gooi je niet weg voor je nieuwe hebt, luidt het gezegde. Dat gezegde gaat zeker op voor de noodzakelijke vernieuwing van het Deventer speelgoedmuseum. Dat museum wil de PvdA niet  sluiten, in afwachting op een keuze door de raad voor een nieuwe vorm waarin een gemoderniseerd museum verder kan gaan.

Sommige raadsfracties willen helaas al wel sluiten om dan na een tijdje weer opnieuw op te starten. Dat is voor de PvdA een onwenselijke en onverstandige route. Afgelopen week nam de raad een initiatiefvoorstel aan van D66 en PvdA’er Jurgen Goejer om de financiering voor dit jaar in ieder geval voort te zetten, iets wat nog niet geregeld was en waardoor snelle sluiting al wel dreigde.

Door het raadsbesluit om de financiering voor dit jaar te regelen kan het museum nog doorgaan en kan de raad binnekort een besluit nemen over de voortzetting van dit museum in een hedendaagse en financieel passende opzet. Die keuze maakt de raad voor de zomer, sluiting in aanloop van zo’n besluit zou onverstandig zijn en zou de herstart ook bemoeilijken.