Door Redactie op 22 februari 2014

PvdA wil eerder hulp bij uit de hand lopende schulden

De PvdA wil mensen waarbij de schulden hen boven het hoofd dreigen te groeien eerder helpen. In Nederland heeft 1 op de 6 huishoudens problematische schulden of loopt het risico om deze te krijgen. De partij wil voorkomen dat deze laatste groep in de problemen komt, door uit de hand lopende schulden eerder te signaleren zodat er gericht kan worden ingegrepen. Dat staat in een actieplan dat verschillende lokale lijsttrekkers en PvdA Tweede Kamerleden Tunahan Kuzu en Mariëtte Hamer vandaag hebben gepresenteerd.

Jan Jaap Kolkman, lijsttrekker PvdA Deventer : “Het is verschrikkelijk als mensen vastlopen in schulden. Niet meer kunnen slapen als je de huur of je hypotheek niet meer kunt betalen, als je geen boodschappen meer kunt doen en als je niet meer goed voor je kinderen kunt zorgen. Schuld creëert armoede, en geen kind, geen mens zou in armoede moeten leven. Juist daarom moeten we mensen die kopje onder dreigen te gaan eerder de helpende hand bieden.”

De PvdA in Deventer wil bijvoorbeeld stevige afspraken met woningbouwcorporaties en nutsbedrijven om problematische schulden en huisuitzettingen te voorkomen. Convenanten met deurwaarders moeten exorbitante incassokosten verhoeden. Steeds meer ondernemers kampen met schulden. Deze ondernemers moeten in aanmerking komen voor kosteloze schuldhulpverlening, zonder dat dit verplicht tot stopzetting van hun bedrijf.

De PvdA wil ook dat dienstverleners meer gaan kijken naar de persoon achter de schulden. Zo moeten zij binnen twee weken na een aanmaning telefonisch contact opnemen met de schuldenaar. Een schuldachterstand van enkele maanden moet verplicht bij de gemeente worden gemeld zodat problemen eerder gesignaleerd worden. Via een landelijk beslagregister kan dan worden gekeken hoeveel schuld iemand heeft, zodat mensen niet onder het bestaansminimum terecht komen. Tot slot moeten mensen bij een aanvraag van een WW of bijstandsuitkering een budgetadviesgesprek krijgen over hoe zij omgaan met de verminderde inkomsten.

Lees hier het actieplan: PvdA_Actieplan Schulden voorkomen

Waar ben je naar op zoek?