Niemand hoeft op straat te slapen

Door Fractie op 28 april 2015

De PvdA Deventer vindt dat we in Deventer niemand op straat hoeven te laten slapen. Daar verandert de recente landelijke regeling over voorzieningen voor uitgeprocedeerde asielzoekers niets aan. De wijze waarop we mensen op humane wijze van voedsel en onderdak (‘bed, bad & brood’) willen voorzien blijft dan ook intact. Dat kan ook omdat het in Deventer om lage kosten gaat voor een kleine groep dakloze asielzoekers, waarvoor ook in gemeenten zoals Deventer nog tijdelijke voorzieningen getroffen mogen worden.

Het betreft hier met name een kleine groep omdat ze nog niet terug kunnen ( ambassade werkt niet mee, statenloos etc). Gemeenten hebben naast de humanitaire redenen, vanuit de openbare orde en veiligheid de zorg dat niemand gedwongen onder de brug hoeft te slapen. Daarmee blijven we ook binnen het akkoord wat in Den Haag is gesloten.

Dat zorgt er ook met de huidige regeling (met een focus op zes landelijke locaties voor meer structurele opvangvoorzieningen) ook in Deventer voor dat we tijdelijke opvang kunnen verzorgen. Er zijn nog de nodige onduidelijkheden rondom een nieuwe regeling maar wij willen gewoon aan onze zorgplicht richting uitgeprocedeerde asielzoekers blijven voorzien wat betreft tijdelijke opvang.

Fractie

De PvdA-fractie Deventer heeft sinds maart 2022 vijf zetels in de gemeenteraad. Wilt u een afspraak met de raadsfractie? U kunt contact opnemen via de gegevens via de pagina’s van onze raadsleden of via het algemene mailadres [email protected]

Meer over Fractie