Jan Jaap Kolkman treedt terug als wethouder, Rob de Geest beoogd opvolger

Door Redactie op 25 januari 2019

Jan Jaap Kolkman treedt eind februari terug als wethouder in de gemeente Deventer. Hij treedt dan op eigen initiatief terug uit het college van B&W omdat hij niet meer optimaal effectief denkt te kunnen zijn in de samenwerking met de gemeenteraad. Kolkman was wethouder sinds mei 2014, vooral op het gebied van werk, zorg en wonen. Rob de Geest is door de PvdA-fractie unaniem voorgedragen als zijn beoogd opvolger als wethouder. Hij is op dit moment fractievoorzitter en de afgelopen 14 jaar lid van de Deventer gemeenteraad. In het dagelijks leven is hij werkzaam als senior beleidsmedewerker bij de Tweede Kamerfractie van de PvdA in Den Haag.

Kolkman stopt zeker niet met politiek actief zijn. Hij wil de vrijkomende raadszetel van De Geest gaan invullen ter ondersteuning van de PvdA-fractie, een grote fractie die haar zes zetels ruimschoots behield bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018.

Kolkman: “ik maak nu de keus om te stoppen als wethouder. Dat is eerder dan ik zelf ook had verwacht maar ik heb de afgelopen maanden de analyse gemaakt dat ik als wethouder op dit moment onvoldoende effectief kan zijn in het benodigde samenspel met de gemeenteraad. Dat vraagt nu om een andere energie en dan is een wisseling van de wacht verstandig en in het belang van Deventer. Ik ben een kind van deze stad en vind de volksvertegenwoordiging een van de belangrijkste dingen die we kennen in onze democratie. Ik wil me dus blijven inzetten voor onze inwoners. En daarom wil ik ook zeker de mogelijkheid oppakken om me in de raad als volksvertegenwoordiger in te zetten. Een nieuwe rol met nieuwe energie.“

De Geest: “Jan Jaap heeft het de afgelopen jaren hartstikke goed gedaan als wethouder. In Deventer heeft hij bijgedragen aan het goed organiseren van de zorg, nadat die taak naar gemeenten ging. Daar krijgen we zowel van onze inwoners als van buiten complimenten voor. In veel gemeenten is dat een stuk moeizamer verlopen, ook financieel. Daarnaast was hij bij veel andere gemeenten een progressief boegbeeld bij de bed-bad-brood-discussie. De waardering voor het goede werk binnen zijn portefeuilles kregen we bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen toen we in Deventer onder zijn leiding meer stemmen hadden dan de vorige keer en onze zes raadszetels ruimschoots behielden. Ik ben er trots op dat de fractie mij heeft aangewezen als zijn beoogd opvolger.”

De PvdA-fractie betreurt het dat Jan Jaap Kolkman terugtreedt als wethouder maar een sterke partij heeft sterke opvolgers. Rob de Geest is de geschikte opvolger die recht kan doen aan een sterk en sociaal Deventer waar met lef en liefde bestuurd wordt.

Kolkman zal na zijn wethouderschap eind februari deel gaan uitmaken van de raadsfractie, die hem van harte verwelkomt. Hij maakt daarmee ook een verkiezingsbelofte waar die hij deed bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, toen hij aangaf ook bereid te zijn zitting te nemen in de gemeenteraad. Hij ambieert daarbij niet het fractievoorzitterschap.

Het terugtreden van Kolkman en het beoogd aantreden van De Geest als wethouder vinden naar verwachting plaats in de raadsvergadering op 27 februari as.

Waar ben je naar op zoek?