Gemeentelijke begroting 2021: Iedereen telt mee in Deventer

Door Fractie op 16 november 2020

Afgelopen week behandelde de gemeenteraad de begroting voor 2021. Deze werd aan het einde van de dag met unanieme stemmen aangenomen door de raad. De PvdA-fractie is blij dat Deventer programmatisch en financieel het hoofd boven water weet te houden en zelfs in deze tijden nog ruimte ziet om te investeren. Daar mogen we allemaal trots op zijn. PvdA-fractievoorzitter Jantine Sijbring gaf de reactie namens de fractie op de nieuwe begroting en de plannen voor 2021.

Door de coronapandemie komt het er nog sterker op aan om iedereen erbij te houden: steeds meer mensen verliezen hun baan, armoede ligt op de loer en door alle beperkingen dreigen sommige mensen in het isolement en daardoor eenzaam te raken.

Gelukkig kunnen we nog steeds investeren in een nieuw VMBO-schoolgebouw voor de Marke, zetten we volop in op woningbouw en ondersteunen we de voorzieningen in de wijken en de dorpen. Zo wordt er ook fors geïnvesteerd in wijkvernieuwing in het Oranjekwartier. We zetten in op talentontwikkeling, het stimuleren van werkgelegenheid, scholing van mensen en behouden van beschermd werk voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. We willen jonge mensen het startkapitaal aanreiken om te slagen in het leven. Ook als het soms tegen zit.

‘Voorkomen is beter dan genezen.’ We zetten als PvdA actief in op preventie en ondersteuning in de buurt, om te voorkomen dat mensen in zware zorgtrajecten terechtkomen. Met dat motto in gedachte diende de PvdA een motie om extra aandacht te vragen voor enkele onderdelen van de Regiovisie waar zorgpartijen en gemeenten momenteel aan werken.

We blijven bouwen aan Deventer als aantrekkelijke stad, met mooie wijken en dorpen. Dat draagt bij aan de economische ontwikkeling en aan werkgelegenheid. Cultuur hoort daarbij. Het amendement om museumorganisatie Deventer Verhaal meer financiële armslag te geven kreeg een ruime meerderheid in de raad.

Wij hechten aan een objectieve en kritische pers. Dat is van belang voor het functioneren van de lokale democratie. Al jaren geven we een veel te laag bedrag aan de lokale omroep en het ontbreekt in Deventer aan een gedegen gemeentelijke visie op de lokale media. Volgend jaar wordt bekend wie de zendmachtiging gaat krijgen voor de lokale omroep. En wij zullen als gemeente dan moeten bepalen, wat wij er financieel voor over hebben. We willen in het komende jaar gaan werken aan de gemeentelijke visie en we zijn van plan met een initiatiefvoorstel te komen, zodat we daar bij de volgende begroting iets mee kunnen.

We zetten actief in op nuchtere en rechtvaardige, milieu – en klimaatdoelstellingen. We kunnen dat alleen realiseren als klimaatverandering niet alleen een besloten feestje is voor hen die het zich kunnen permitteren. We zetten daarom in op plannen en maatregelen die er voor zorgen dat ook mensen met een kleine beurs en slecht geïsoleerde woningen kunnen meedoen aan en meeprofiteren van het klimaatbeleid.  Dat vraagt extra inzet in financieringsmaatregelen en begeleiding. Wij zijn geen klimaatprekers maar klimaatfixers.

We vinden het belangrijk dat mensen zich gehoord, erkend en gekend voelen. Deventer is een gemeente met veel talent en kennis. De mensen vormen ons kapitaal. En daar moeten we gebruik van maken. Met een burgerbegroting geef je inwoners invloed op de beslissing waar het gemeenschapsgeld aan wordt besteed. Daar pleit de PvdA-fractie al heel lang voor. Gelukkig is er nu een bedrag opgenomen in de begroting voor de twee pilots.

De PvdA-fractie is tevreden met wat in gang is gezet door het college en zal de voortgang en resultaten goed blijven controleren in het komende jaar.

Fractie

De PvdA-fractie Deventer heeft sinds maart 2022 vijf zetels in de gemeenteraad. Wilt u een afspraak met de raadsfractie? U kunt contact opnemen via de gegevens via de pagina’s van onze raadsleden of via het algemene mailadres [email protected]

Meer over Fractie