PvdA: ‘aanpak eenzaamheid van groot belang’

Door Fractie op 7 oktober 2020

De fractie van de PvdA heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W over de aanpak van eenzaamheid in Deventer.

Onderzoek wijst landelijk uit dat het percentage mensen dat zich eenzaam voelt groeit en dat eenzaamheid voorkomt bij alle leeftijdsgroepen. Langdurig gevoel van eenzaamheid kan leiden tot een forse afname van het persoonlijke welzijn en de gezondheid van mensen. De verwachting is  dat door de Coronacrises het aantal eenzame mensen zal stijgen. Eenzaamheid is een belangrijk speerpunt in het gezondheidsbeleid van de Gemeente Deventer maar politieke aandacht voor dit maatschappelijke probleem is daardoor niet minder van belang.

In de week tegen eenzaamheid (1-8 oktober 2020) zijn er daarom ook schriftelijke vragen gesteld door PvdA-raadslid Caroline Leget over de aanpak van eenzaamheid in Deventer. Deze vragen hebben betrekking op het aantal eenzame mensen in Deventer, de stand van zaken met betrekking tot de aanpak van eenzaamheid en de ambities van het college als het gaat om de bestrijding van eenzaamheid.

“Er gebeurt in Deventer al het nodige om eenzaamheid te bestrijden maar het eenzaamheid is een veelkoppig monster met grote negatieve effecten op het welzijn en de gezondheid van mensen. Dat vraagt om bestuurlijke én politieke aandacht, vooral om te zorgen dat we alle kansen pakken die er zijn om iets te doen aan dit probleem”, aldus PvdA-raadslid Caroline Leget.

Eenzaamheid is een sterk gevoel van alleen staan, niet in verbinding staan met de eigen omgeving, niet gezien worden en het gemis aan betekenisvolle contacten. Over het algemeen wordt er gesproken over twee verschillende soorten van eenzaamheid. Bij sociale eenzaamheid gaat het om het ontbreken van aansluiting via werk, sport of buurt, het af en toe ‘hallo’ kunnen zeggen en samen iets doen. Bij emotionele eenzaamheid gaat het om het gemis aan iemand aan wie je je verhaal kwijt kunt; een partner, familielid of vriend die je begrijp. Uit onderzoek blijkt dat iedereen gevoelens van eenzaamheid kent, maar ook blijkt dat er bepaalde groepen zijn die een verhoogd risico hebben op langdurige eenzaamheid. Dit zijn dan vooral mensen met een psychische kwetsbaarheid, mensen met een migratie-achtergrond, 85-plussers, jongeren tussen 15-24 jaar, gescheiden mensen, mensen met een beperking, langdurig belaste mantelzorgers en dak- en thuislozen (Bron: Movisie).

De fractie van de PvdA vraagt nadrukkelijk om aandacht voor de 5 pijlers van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en vraagt het college deze pijlers te onderschrijven. Met deze 5 pijlers, richten lokale partijen een duurzame aanpak in waarin iedereen verantwoordelijkheid neem, Eén tegen eenzaamheid. Het gaat hierbij om: 1. Bestuurlijk commitment, 2. Creëer een sterk netwerk, 3. Betrek mensen, eenzamen zelf, 4. Werk aan duurzaam aanpakken en 5. Monitoring en evaluatie.

Minder eenzaamheid leidt tot meer geluk voor mensen, het voorkomen van eenzaamheid is van groot belang. Het is goed dat de gemeente Deventer al het nodige doet op het gebied van bestrijding van eenzaamheid maar het het onderwerp vraagt daarom ook politieke aandacht, gelet op de grote welzijnseffecten op mensen.

Fractie

De PvdA-fractie Deventer heeft sinds maart 2022 vijf zetels in de gemeenteraad. Wilt u een afspraak met de raadsfractie? U kunt contact opnemen via de gegevens via de pagina’s van onze raadsleden of via het algemene mailadres [email protected]

Meer over Fractie