Door Rob de Geest op 16 januari 2015

Vragen over Deventer werkgelegenheid

De Deventer PvdA-fractie is bezorgd over het verlies van werkgelegenheid in Deventer. PvdA-raadsleden Rob de Geest en Jurgen Goejer hebben vragen gesteld aan het college van B&W over het besluit van chemiebedrijf Avantor afgelopen week om de Deventer productieafdeling te gaan verplaatsen naar Polen.

Met het besluit van chemiebedrijf Avantor om de Deventer productieafdeling en de bijbehorende banen te verplaatsen vertrekt er wederom een bedrijf uit Deventer. In de komende twee jaar worden de productieactiviteiten door het bedrijf afgebouwd en verdwijnen er in dit geval 120 banen uit Deventer.

“Het vertrek van dit bedrijf en daarmee het verlies van belangrijke werkgelegenheid in Deventer doet pijn en zorgt voor grote teleurstelling, vergelijkbaar met het verlies van werkgelegenheid bij het eind 2013 aangekondigde vertrek van de productieafdeling van AKZO uit Deventer. Dit hebben wij toen ook als een groot economisch en maatschappelijk onrecht ervaren, gelet op het abrupte besluit en de forse effecten voor belangrijke Deventer werkgelegenheid”,  zo stellen De Geest en Goejer.

Ook in het geval van Avantor lijken er vooral aandeelhoudersmotieven ten grondslag te liggen aan het aangekondigde vertrek van productie en werkgelegenheid. Ondanks dat het bedrijf financieel nog goed draait, heeft dit internationale concern besloten uit Deventer te vertrekken”, aldus de PvdA-raadsleden.

Met dit aangekondigde vertrek is de teller aan verlies van banen in Deventer in de voorbije (crisis)jaren fors opgelopen, zo gaven afgelopen week ook de cijfers van de Provincie Overijssel aan. De crisis ten spijt, moet Deventer er meer aan gaan doen om onnodig vertrek van bedrijven en werkgelegenheid te voorkomen en om de inzet op behoud en het aantrekken van nieuwe werkgelegenheid te vergroten.

De PvdA-fractie wil o.a. van het college weten hoe zij het aangekondigde vertrek van Avantor beoordeelt en of er voorafgaand aan dit besluit contact of signalen zijn geweest over dit voornemen. Daarnaast vraagt de PvdA om op korte termijn toch in gesprek te gaan met de directie om ze te wijzen op de forse effecten van hun besluit. Daarnaast wil de PvdA-fractie weten hoe B&W in algemene zin omgaat met  wegtrekkende werkgevers en het verlies van werkgelegenheid in Deventer.

Lees hier de schriftelijke vragen van de PvdA-fractie >>>

Klik hier voor gemeentelijke informatie (incl. portefeuille) over Rob. Voor meer informatie over het gehele College van B&W zie: https://www.deventer.nl/college Over Rob: Ik ben sinds sinds 27 februari 2019 wethouder en heb, sinds de laatste verkiezingen, vanaf juni 2022 de portefeuille Werk & Inkomen, Wonen & Herstructurering, Vastgoed & Grondposities, Gezondheid & Sport, Buurtvoorzieningen, Asiel